Home Sweet Home

2012-04-24 - 10:54:49
Vi landade i Sverige vid 17-tiden igår, stod länge i kö till passkontrollen (har aldrig tidigare flugit direkt in i Sverige från ett land utanför Europa). Väl ute överraskades vi av Henning och Johanna som skjutsade oss hem där vi bjöds på skumpa, en brakmåltid och tårta dagen till ära. :)

Nu är våran långa resa över för denna gång. Det känns både vemodigt och bra på samma gång. Är skönt att vara hemma men har svårt att ta in det, att det är fina Sverige som gäller nu och att det andra är passé. I och med det så kommer det nog inte hända så mycket på den här bloggen, men den som lever får se...

Nu sitter jag i alla fall och njuter av en stor kopp "svenskt" kaffe, inte mycket som slår det!

Laos och Burma tur och retur

2012-04-11 - 18:47:46
Vi gick upp i ottan för att sätta oss i en minibuss med ett gäng främlingar som skulle ta oss till Chiang Rai och gränskontrollen till Burma då våra visum behövde förlängas. Vi hade bokat in oss på en rundtur där detta ingick istället för att bara göra ett vanligt "visa run". Dock hade vi inte läst på om vad turen innehöll innan utan var mest nöjda över att få något mer på köpet när vi ändå skulle ut och åka.

Det blev hur som helst några korta stopp på ett antal ställen. Vi hann besöka ett vackert vitt tempel, så kallade hot springs som visade sig vara en tillrättalagd fontän fast vattnet var naturligt uppvämt. Vi tog än en gång en båttur på Mekong floden (som vi var ute på i Vietnam), förbi the Golden Triangle (ingenmansland, där burmeser, laotiska folket och thai handlat med opium utan att för den del varit på någons mark), en titt på Burma och sen fick vi gå i land i Laos där det var en liten marknad och vi vart bjudna på inhemsk whisky med orm i. Inte så gott men en upplevelse i sig.

Därefter väntades buffélunch innan huvudpunkten på dagen skulle avklaras. Gränsövergången gick otroligt smidigt då en kille från Belgien som var med på vår tur hade gjort det flera gånger förut och visade vägen. Sen väntade sista stoppet i en by där tre olika folkgrupper bodde. Det kändes jättekonstigt att åka dit med dem som turistatraktion, och ville man gå in i själva byn där de bodde skulle man betala extra till Longneck-folket för att de inte får lämna byn. Så det vi såg var mest stånd och några kvinnor i folkdräckt samt några barn som sprang runt och lekte bland turisterna.

Koh Tao

2012-04-05 - 13:14:10
En liten snabb update innan batteriet tar slut, har inte internet i bungalown så sitter nu på en restaurang med wifi igen för att kolla av vad som händer i denna värld.

Idag har vi spenderat många timmar på stranden, vilket vi inte riktigt lyckats med tidigar pga rastlöshet, men jag somnade och Edvin var fast i sin bok så tiden flög förbi mellan doppen i havet!

Igår körde vi runt med moppe på ön vilket var lättare sagt än gjort.. Flera vägar var utmärkta som körvänliga till de olika vilarna och stränderna, men vad vi lärt oss på resa i sydostasien är att hur gärna man än vill det så stämmer kartorna aldrig. Det blev mycket körande och frågande för att hitta små vägar som knappt gick att ta sig fram på för att nå våra tänkta mål. Efter ett tag gav vi upp då vi mött ett annat par som letade efter samma strand som oss och som redan prövat tre olika vägar utan att hitta rätt. Det ska även tilläggas att det är backigt och med två på samma moppe blir det endel traskande i uppförsbackarna.

Som tur var hittade vi det här fina stället av en slump när Edvin bara ville kolla vart en sista väg ledde när vi var på väg tillbaka!

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!