Busy days

2012-01-27 - 17:44:36
Det vände snabbt från slapp semester till stress så fort familjen åkte hem... Vi kom tillbaka från vår trip norrut fredag den 13e, som förövrigt fick abrupt ändrad körriktning i Carnarvon på grund av bush fires. Mamma, Henning och Johanna satte sig på flyget mot Svea rike 07.00 dagen efter ochdå hade jag tre dagar på mig att skriva mina uppgifter till skolan innan sista lägret, plus att Fia och Elvira landade här dagen efter.

Jag lyckades knåpa ihop uppgifterna i sista stund innan det var dags att packa väskan igen för att i ottan den 18e bege mig till Rockingham som var utgångsstället för detta läger. Där träffade vi alla ungdomarna innan vi tillsammans begav oss till lägerplatsen i Margaret River, tre timmar söderut ungefär. Veckan där har varit fylld av aktiviteter men brustit på sömn, vi ledare har max sovit 4-5 timmar per natt.

Denna gång var inte alla barnen omhändertagna av DCP (Department of Child Protection), men de kom alla från disadvantage families på ett eller annat sätt och har genom lägret fått göra saker som de aldrig skulle haft möjlighet att göra annars. Vi har abseilat (firat oss ner från en klippa med sele och rep), bergsklättring, byggt flottar, diverse samarbetsövningar och lekar, vattenhinderbana mm. Tanken är att skapa ett samhälle där de kan känna sig värdefulla och delaktiga, med förebilder och aktiviteter för att stärka dem. Detta blir startskottet till en förhoppningsvis långvarig relation till ungdomarna, för att kunna arbeta preventivt och hjälpa de barn som redan nu är på glid.

McDonalds sponsrar hela kalaset och under veckan var ett tv-team där för att filma en ny reklam åt dem, så jag hoppas den hinner komma ut innan vi åker. Sedan avslutades det hela med "ät så mycket du vill"-lunch på McDonalds på vägen hem och Celebration dinner i Rockingham dit föräldrarna var inbjudna.

Efter debriefen kom Edvin och hämtade mig och överraskade med picknick på stranden i solnedgången. Otroligt vackert som vanligt, men det lustigaste var att även månen gick ner i havet strax efter solen. Dagen efter att jag kom hem, vilket var igår, var Australia Day! Det firades med alla andra Perth-bor inne i stan med maffiga fyrverkerier och blixtar på samma gång, samt avslutning på irlänsk pub med grymt bra trubadur.

Detta leder oss till idag då Fia och Elvira lämnade oss igen för att flyga mot Melbourne där bilinhandlande och jobb står på schemat i väntan på att Vera ska komma efter. Och imorgon är vi bjudna till Nikki's för att fira hennes 40-årsdag med 70-tals tema. Så nu är det bara att fixa kostymen och inhandla en present innan stormen lägger sig igen, innan jag kan ta tag i andra viktiga delar som att klura ut vart vi ska härnäst och om vi kan skramla ihop några slantar innan vi lämnar staden om några veckor...
Postat av: Kerstin

Kul, Hanna! Skriv mer. K

2012-01-31 - 23:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!